👤 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی:

🔸 در اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی، فصل ششم قانون کار مشتمل بر مفاد ۱۳۰ تا ۱۳۸، تحت عنوان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، برای کارگران و کارفرمایان این حق را قائل شده است که برای حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی خود مبادرت به تشکیل سازمان‌های صنفی در سطوح مختلف کارگاهی، حرفه‌ای، محلی،۸ استانی و ملی کنند.

🔸 قانون کار، انواع تشکل عمده کارگری و کارفرمایی را ذکر می‌کند که شامل شورای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی و نماینده کارگران می‌شود.

🔸 رویکرد ویژه ای به نقش‌آفرینی تشکل ها در محیط کار از سوی وزارت متبوع دنبال می‌شود بطوریکه در سال‌های اخیر با ابلاغ دستورالعمل سازش درون کارگاهی، سعی شده است تا حل و فصل اختلافات کارگر، کارآموز و کارفرما قبل از طرح دعوا در مراجع حل اختلاف کار، بصورت سازش با استفاده از ظرفیت تشکل های کارگری و کارفرمایی درون کارگاهی انجام شود.

🔸 بر اساس این دستورالعمل، در صورت اختلاف بین کارگر، کارآموز و کارفرما، افراد مذکور در اجرای ماده ۱۵۷ قانون کار و قبل از اقامه دعوا در مراجع حل اختلاف کار، درخواست کتبی خود مبنی بر ایجاد سازش را به تشکل کارگری مستقر در کارگاه شامل شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران و نماینده کارگران کارگاه ارائه می‌دهند.

🔸 تسریع در خاتمه یافتن اختلافات و کاهش پرونده‌های وارده به مراجع حل اختلاف کار از عمده ویژگی‌هایی است که با سازش درون کارگاهی نمایان می‌شود.

🔸 واحدهای کارگاهی که دارای تشکل نیستند، می‌توانند نسبت به انجام فرایند ایجاد تشکل های صنفی با نظارت مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.

🔹#روابط_عمومی_اتاق_اصناف_مشهد به نقل از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

🆔https://eitaa.com/OtaghAsnafMashhad


با عرض پوزش این مطلب نیاز به کلمه عبور دارد

لطفاً کلمه عبور را وارد نمایید